PuMa

In het kort:
PuMa staat voor Publication Manager en is een online webbased systeem om alle stappen bij de totstandkoming van een magazine te integreren.

  • Aanmaken en beheren bladindeling tot op content niveau
  • Kopijbakken voor aan te leveren materialen, zowel tekst, beeld als deeladvertenties
  • Controleren werk van co-makers, status systeem met automatische approval workflow
  • Bewaking voortgang en deadlines, inclusief dashboard en notificaties
  • Communicatie met alle partijen via messaging en email systeem
  • Digitale plank voor aanlevering en beoordeling drukgerede pagina’s
 

puma1

Technologie: MediaBase, Visual Basic, HTML, JavaScript   Platform: Windows server, browser clients  Jaartal: 2003


Documentatie downloaden

Ons Asset Management systeem werd dankbaar gebruikt door vele drukkers, waaronder nog steeds onze eerste klanten Roto Smeets en Senefelder Misset.
Onder de Roto Smeets groep valt ook MediaPartners, die veel reclame, marketing en uitgeef diensten verricht voor haar klanten.
MediaPartners had behoefte aan een 'digitale plank', wat de weergave is van een tijdschrift tijdens de diverse fases van de productie.

De gebruikelijke methode was het maken van kleurproeven van de pagina's, die vervolgens op lange planken aan de muur naast elkaar werden uitgestald. Op die manier kon men met de klant het totale blad zien en correcties bespreken.
Uiteraard was dit een zeer kostbare manier, niet alleen door het maken van dure kleurproeven, maar ook omdat alles gepland en op locatie moest gebeuren. Er was geen goede manier om dit op ieder gewenst moment en op iedere gewenste locatie te doen.

puma2Ook hiervoor waren er wel een paar applicaties op de markt verkrijgbaar die een poging in die richting deden, maar op veel punten sterk tekort schoten.
Met onze MediaBase DAM omgeving hadden we feitelijk de meeste basis componenten al in huis, dus toen tijdens brainstorm sessies met Roto Smeets het onderwerp ter sprake kwam heb ik als proef een webpagina met een digitale plank in elkaar gesleuteld.

Daar volgde wederom enthousiaste reacties op, waarna we overeen kwamen om met MediaPartners als partner met kennis van de branche een nieuw product te gaan ontwikkelen.
Het product kreeg als naam 'PuMa', wat een afkorting is van Publication Manager. PuMa werd namelijk veel meer dan alleen een digitale plank, maar een compleet publicatie en content planning, aanlever, registratie en beheer systeem inclusief advertentie planning en automatische pagina productie.
Uiteraard is dit systeem weer volledig als website ontwikkeld, met behulp van ons inmiddels bewezen en steeds verder uitgebreide MediaBase ontwikkel platform.

pumahotpickUiteindelijk is PuMa vanwege allerlei redenen door MediaPartners helemaal niet in gebruik genomen.
Het systeem is echter wel door Senefelder Misset aangeschaft en breed ingezet voor hun klanten, waaronder de Kamer van Koophandel die er met alle regionale vestigingen hun Kamerkrant mee produceerden.

Roto Smeets heeft de advertentie module ook nog ingezet voor Svepet, een Zweedse uitgever van reclamefolders.
In 2004 kreeg PuMa de Seybold 'Hot Pick Award'.