PrintShop

In het kort:
Web2Print oplossing waarbij opdrachtgevers en gebruikers online toegang hebben om drukwerk op afroep te bestellen, en zelfs tijdens het aan de productie voorafgaande creatie proces drukwerk zelf te creëren.

  • Online drukwerk winkel voor zowel stationary als variabel huisstijl drukwerk
  • Volledige PDF workflow
  • Door gebruik van PDF sjablonen onafhankelijk van opmaak programmatuur
  • PrintShop plugin voor Adobe Acrobat om zelf variabele data velden te definieren, inclusief restricties en typografische eigenschappen
  • HTML/XML websites gebaseerd op MediaBase, waardoor eigen aanpassingen en nieuwe functionaliteit eenvoudig realiseerbaar is
 

printshop workflow

Technologie: MediaBase, Visual Basic, HTML, JavaScript   Platform: Windows server, browser clients  Jaartal: 2004


Documentatie downloaden

Digital Asset Management was inmiddels aardig ingeburgerd en de grafische industrie was eraan toe om meer met internet te gaan doen.
Klanten (lees: eindgebruikers) waren zeer actief op internet en gewend aan websites waar meer en meer functionaliteit in zat. Winkelen via internet was gewoon aan het worden, en ook drukkers kregen de vraag of drukwerk niet via de site besteld en zelfs gemaakt kon worden.

Daarbij ging het om het bestellen van kant en klare voorraad producten zoals folders, briefpapier, mappen etc, maar ook om het online creëren van huisstijl materialen zoals visitekaartjes, geboortekaartjes en dergelijke.
Bedrijven als Vistaprint waren al enige jaren actief en steeds succesvoller, maar voor de kleinere drukker was er geen goed systeem waarmee ze hun klanten van dienst konden zijn.

printshop1Wij besloten om – wederom uiteraard op basis van ons MediaBase platform – een zogenaamde Web-to-Print applicatie te ontwikkelen, waarmee een drukker op een gebruikersvriendelijke manier zijn diensten via internet aan kon bieden.
Dit product werd PrintShop.

Het uitgangspunt van PrintShop was dat onze klanten er zelfstandig mee aan de slag moesten kunnen, en dus producten voor hun klanten eenvoudig online moesten kunnen zetten. Daarnaast moest de eindgebruiker niet alleen voorraad producten kunnen bestellen, maar ook zelf op sjablonen gebaseerd drukwerk kunnen maken. Denk daarbij aan visitekaartjes, flyers etc.
Aan het zelf maken van drukwerk zitten een hoop haken en ogen. De gebruikers is bijna nooit grafisch opgeleid en weet dus niet hoe hij of zij iets mooi moet vormgeven. Daarbij wil een organisatie wel dat haar werknemers drukwerk kunnen maken, maar eist daarbij natuurlijk dat alles voldoet aan de huisstijl.

Daarom is het gebruik van vooraf gedefinieerde sjablonen zo belangrijk. In een sjabloon kan de vormgeving en de mogelijke variaties worden vastgelegd, waarbij de gebruiker slechts de inhoud hoeft te vullen. Die inhoud bestaat dan uit tekst en eventueel beeld, waarbij in het sjabloon ook al restricties aan het gebruik van die teksten en beelden kunnen worden bepaald.

printshop overzicht

Het maken van zo'n sjabloon kan als je niet uitkijkt een complexe aangelegenheid worden, iets wat we juist wilden vermijden. Daarnaast moet je er zeker van kunnen zijn dat het eindresultaat overeenkomt met je verwachtingen, want je wilt wel een direct drukklaar product hebben.
We hebben het maken van sjablonen gebaseerd op standaard PDF bestanden en Adobe Acrobat. Iedere grafisch ontwerper kan zo sjablonen creëren, en voor het definiëren van de velden en restricties in het PDF sjabloon hebben we een eigen Acrobat plugin ontwikkeld. Het genereren van het samengestelde drukklare product doen we vervolgens met PDFLib, een veelgebruikte Duitse PDF software bibliotheek.

printshop2
De website van PrintShop werd zoals gezegd ontwikkeld met behulp van het MediaBase HTML ontwikkel platform, waardoor gebruikers beheer, Asset Management, webshop faciliteiten en allerlei andere zaken prachtig aansloten bij een door de klant eventueel gebruikte beeldbank. Desalniettemin hoefde men MediaBase als DAM in het geheel niet te gebruiken, en veel klanten hadden er zelfs geen weet van dat het eronder draaide.
Tenslotte bleek het in veel gevallen noodzakelijk om een koppeling te maken tussen PrintShop en een door de drukker gebruikt productie en facturatie systeem (MIS). Dus ontwikkelden we ook hiervoor diverse modules.
Zo werd PrintShop een uitgebreide webwinkel waar veel drukkers de stap naar het internet met succes mee konden maken.

PrintShop is in de jaren daarna ons belangrijkste product geworden. Mede omdat de behoefte aan beeldbanken afnam, aangezien hiervoor meer en meer goedkope applicaties beschikbaar kwamen en Asset Management standaard ingebouwd werd in het veelgebruikte grafische pakket Adobe Creative Suite. We verkochten nog steeds MediaBase systemen, maar het werd wel moeilijker.
En PrintShop bleek een eenvoudig uit te leggen product dat een duidelijke behoefte vervulde, waardoor het verkooptraject een stuk eenvoudiger was.
Ons volgende product kwam dan ook pas vier jaar later en was een uitbreiding op PrintShop.