iDesign

In het kort:
Online WYSIWYG (What You See Is What You Get) opmaak technologie, waarmee eindgebruikers in een standaard webbrowser zelf hun documenten kunnen vormgeven zonder speciale opmaak programmatuur.

  • Gebaseerd op Adobe Flash waardoor iedere browser ondersteund wordt
  • Huisstijl bewaking door gebruik van Master documenten en Pagina en Content sjablonen
  • Huisstijl regels kunnen worden vastgelegd middels geavanceerde typografische scripting
  • Genereren van PDF lage resolutie proeven, alsmede drukgerede PDF bestanden
  • Automatisch gebruik van productinformatie uit beeldbank of PIM metadata voor zowel tekst- als beeld elementen in de opmaak
 

idesign-etos

Technologie: MediaBase, Adobe Flex, Visual Basic   Platform: Windows server, browser/Air clients  Jaartal: 2008


Documentatie downloaden

Na in 2007 het Adobe Flex platform te hebben gebruikt voor de ontwikkeling van de vervanging voor de MediaMover Java Applet was ik onder de indruk gekomen van Adobe Air.
Adobe Air is de runtime omgeving voor met Adobe Flex ontwikkelde applicaties, en draait zowel op Windows als op Apple Macintosh. En het kan ook nog eens – via Flash – vanuit een browser gestart worden en met een browser communiceren. Tenslotte lag de programmeertaal dicht tegen JavaScript en C aan, en was er een volledige Eclipse ontwikkel omgeving beschikbaar. Op zich dus een droom voor een ontwikkelaar.
Microsoft kwam wat later met Silverlight, maar dat liep mijlen achter op Flex. Ik ging me dus meer in Flex verdiepen.

Via een relatie kregen we de mogelijkheid mee te doen aan een pitch voor Albert Heijn, die hun folder materialen (waaronder de bekende AH Bonus) efficiënter wilden produceren. Uiteraard het liefste zelf en via een web gebaseerde applicatie.
De pitch was een zeer uitgebreide, maar ook het eventuele project zou van enorme omvang zijn. Voldoende redenen om een boel tijd erin te investeren.

Ik maakte hiervoor in Adobe Flex een uitgebreid WYSIWYG (What You See Is What You Get) opmaak programma, waarmee eindgebruikers in een website volledige vrijheid hadden maat waarin ook op basis van sjablonen allerlei huisstijl regels vastgelegd konden worden (we hadden goede ervaringen met deze werkwijze met PrintShop, alhoewel dit een compleet andere insteek was).
Ik noemde dit opmaakprogramma 'iDesign', wat natuurlijk voor zich spreekt. Inmiddels is er overigens een ander product met dezelfde naam voor de iPad, wat heel mooi in elkaar lijkt te zitten. Dat is niet van mij, helaas…

idesignDe Albert Heijn pitch hebben we met dit product gewonnen, maar grote organisaties zijn ondoorgrondelijk. Enkele maanden verder en na een Proof of Concept kwam er een wisseling van de wacht, en werd het hele project in de ijskast gezet.
Het was natuurlijk doodzonde om verder niets te doen met iDesign, en het lag voor de hand om iDesign in PrintShop te integreren. Dit hebben we dan ook gedaan, waardoor PrintShop nu ook vrije opmaak mogelijkheden had. Doordat alles weer keurig aan ons MediaBase platform gekoppeld was, was een en ander naadloos geïntegreerd met de reguliere PrintShop workflow.
PrintShop werd daarmee een nog completer product, alhoewel voor veel klanten de vrije opmaak net een stap te ver was. Eindgebruikers op PDF sjablonen gebaseerd drukwerk laten maken is een ding, maar volledig de vrije hand geven was weer iets heel anders. Bij de verkoop was iDesign echter een eye catcher van formaat, en vaak van doorslaggevend belang.

IDesign was tevens de laatste ontwikkeling gekoppeld aan ons standaard MediaBase platform, aangezien het tijd werd voor een rigoureuze ommezwaai.
MediaBase moest grondig herzien worden, zoals je in de bespreking van het volgende product kunt lezen.